tirsdag den 10. maj 2016

suicide nation (work in progress)

I 2011 skrev jeg en serie digte med overskriften suicide nation, der dels var tænkt som en gennemskrivning af kaosteorien, jeg er en stor tilhænger af, dels et studie i selvdestruktionens mange afarter, dels en gennemtrawling af Danmarks lag og stænder. Længe lod det til, at idéen var bedre end den praktiske udformning, for efter kort tid mistede jeg overblikket, og manuskriptet tonede ud i to-tre virkelig svage tekster. Alligevel glemte jeg ikke helt samlingen. Det var næsten for god til ikke at realisere. Så nu prøver jeg igen at få hul på bylden. 

Har samlet det, jeg har. Inkl. mindre huller i handlingen, som med tiden vil blive udfyldt. Så tager vi resten derfra.


***


som nu bente

nå, der var du, kom dog ind
og sæt dig ned, vil du have kaffe,
der er stadig nok på kanden,
det forstår jeg godt, jojo, kan sagtens
fatte mig i korthed, som du ved,
skal vi jo spare, hey, slap af og lad mig
sige det, jeg skal, jo, du har ret,
vi lader dig gå fra første februar, nej
hør nu, jo, jeg ved sgu godt, at du
har jubilæum til april, nej, det er ikke Kurt
og Dorte, jo, jeg ved, at du har gæld
og Henning spiller, lad mig, årh, for pokker,
det var ikke min beslutning, Bente,
det var Jørgens, det er ikke ment personligt,
det er bare tal, køl ned, der er
en masse, du kan gøre med dit liv, det er
for pokker bare titler, ikke mere,
du har venner og familie, hvad er det,
du har i posen, ikke sigte,
bente, bente, ikke munden, fuck,
jeg hader det her job


som nu børge

se så, børge, der er dejlig mam til dig,
nu kommer der en flyver, haps,
du spilder ned ad maven, gør du, børge,
lad dog være med det, er pillen
sunket, børge, godt, nu ruller vi dig
ind i sengen, nej, hvor er den
blød og dejlig, børge, ikke spjætte, vel,
vi vil dig kun det bedste, børge,
også noget skidt med den der blodprop,
hvis vi bare kunne høre, hvad du
sagde, lille børge, ville alting være nemmere
for alle, hvorfor græder du,
er sårene på siden stadig ømme, du bliver
meget vendt, det gør du altså,
børge, nå, din kone, hun er død, det ved
du også, hvis du tænker rigtigt
efter, børge, nej, hun kalder ikke på dig,
børge, det er blændværk, børge,
nej, for pokker, børge, ikke stikkontakten,
børge, Børge, BØRGE, gamle nar


som nu mille

luk nu op for pokker, mille,
jeg skal tisse, du har lektier for,
og klokken bliver mange, og du
bruger alt det varme vand, så svar
dog, mille, når jeg taler til dig,
ingen ugeløn, min fine ven, og festen
næste fredag, det er slut med den,
forstår du, sig dog noget, er det skolen,
er det frida og malene, er det ham,
du er forelsket i, jeg ved det godt,
sig bare frem, nu går jeg, det kan
også være lige meget, sluk det
skide vand, du proverer bare,
moster, lav de lektier nu,
din grimme fucking taber,
fint, jeg henter far,
han hamrer døren ind,
du kommer ud,
dét gør du,
mær


som nu henning

hva så skat, var det en dejlig
dag på jobbet, var det ikke,
ahvagjordehun, blod i hele rummet,
med en luger, åh, for fanden,
henning, det var ikke din skyld,
det var hendes, og det ved du,
hun var blevet alt for gammel
til den stilling, kom nu her,
for pokker, henning, du skulle
bare ha en krammer, hvorfor går du,
hva, er skrivebordet ryddet,
hva sir jørgen, ved han ikke noget,
hey, hvad sker der for dig, henning,
hvoffor nu geværet, nej, nej, henning,
ikke tristan, store svin, dit lede
sviiiin, hva sir du, jo, vi kan sgu
sagtens klare, at du ikke er her,
stodder, ikke frida, ikke frida,
hey, en vogn til kærvej 2, og det
er nu, han løber rundt med jagtgeværet,
fire timer, siger du, er du s.......,
bare send en rustvogn, hej


som nu sussi

nå, en ny én, sussi iversen
fra bagsværd, siger du, nåja,
de har navne, giver mig myrekryb,
du ve, og hun blev fundet
i en blodpøl i sit køkken,
sikkert mavesår, det finder
vi jo ud af, den er god nok,
kvalt i blodigt opkast, leveren
er skrumpet, der er spor af
psykofarmaka, jeg tager en lille
prøve, hun var plejer, siger du,
holdt, da en beboer satte strøm
til tungen, nåja, den slags sker,
og hendes ene datter døde
ved et uheld med en kniv,
mens hun tog bad, jaja, det
siger vi så, og manden gik,
men sendte hende ind med
brækket kæbe først, nuvel,
det tror da pokker, jeg er
færdig, sy det til og ned
i boxen, der er frokost snart,
ja, røde bøffer, skysovs


som nu jørgen

det er jørgen, jeg er drejet ud på motorvejen nu,
jeg skal til odense til mødet, det, du ved nok,
det gik fint, han er så dygtig, ham der henning,
jo, han greb sgu bare listen og fór på dem, ahvaerhan,
ahvagjorde han, for helvede en klovn, elendig pr,
ja, for satan, nå, men så må jeg i gang med en annonce,
ahvasirdu, har bestyrelsen, men tallene er fine nu,
for pokker, jeg har rettet skuden op for jer, i bløddyr,
er det takken, ha, min kone, jeg er gift med min
mercedes, fede røvhul, og det ved du, den er god, du,
brænd i helvede, din nar, jeg vender bilen,
gør jeg, morits, sayonara, dumme svin


som nu henrik

læg skalpellen, du ser skidt ud, henrik,
jo, jeg ved sgu godt, du kun vil hjælpe, henrik,
men du sover aldrig, og der svinder hele tiden
i morfinen, og ham her er svær, tror pokker,
du bliver skidt tilpas med rattet, der skal skæres
ud af maven og det hele, få lidt luft, nej, du
skal ikke vælte rundt her, henrik, læg den kniv
på bakken, ikke falde, ikke falde, åh, for pokker
henrik, ulla, skaf en båre, nu, og bitten,
skaf en spand med vand og noget, man kan tørre
med, for helvede, nu hyler den, maskinen,
han er død, mand, giv mig kaffe, pronto, nu


som nu aage

den er lavet på champignon, siger jeg jo, henny,
jeg ved, hvad jeg samler, du tror heller aldrig på noget,
jeg siger, din kælling, jeg æder den selv, gør jeg,
så kan du bare gå sulten i seng, ja


som nu henny

ikke græde, henny, ikke midt på gaden,
det er trist, mor, jo, og så med henrik oveni,
det piner også mig, det skal du vide,
jeg er alt, du har tilbage, det er fint nok, mor,
jeg ved det godt, men sluk nu for mobilen
og gå hjem og sov den ud, mor,
du er pinlig, hov, hvad sker der nu,
sig noget, pjerrot, mor

1 kommentar:

  1. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet