tirsdag den 3. januar 2017

Til den gamle

Gorm Hardeknudsøn (+ 958)
30 X tipoldefar


Kære
Kong Gorm,
der er ting,
som er dømt
til at ske,
og at finde
dit navn
i mit stamtræ
er hændt
for så mange,
at det måtte
indtræffe
også
for mig,
og nu
ved jeg,
at jeg er
royal
og med ret
kunne kræve
min trone,
hvis nogen
skød
Dronning
Margrethe
og Frederik,
Joachim,
Christian
og halvdelen,
mindst,
af den
samlede
danske
befolkning,
jeg ved,
at et gen
eller to
i min krop
var til stede
i dig,
da du sad
på din trone
i Jelling
og legede
Rolf
eller Skjold
eller en
af de andre
regenter
fra Saxo,
du slægtede på
med et gen
eller to
og dog
givetvis
mente,
at du
burde ligne,
men nu
er du knogler
og støv
og historie,
Gorm,
du er pænt
pakket væk
i en stålæske
under
et kirkegulv.
og jeg
vil aldrig
med sikkerhed
vide,
om du
ville se
dig selv
i mig,
om du
ville kendes
ved sådan
en pjalt
af en skjald,
om du
ville give
gaver
til jul
eller kaffe
på kongsgården,
hvis du
var klar over
tingenes
virkelige
sammenhæng,
tror det
dog næppe,
men Gorm,
gamle dreng,
du er
velkommen,
altid,
hos mig,
jeg har
plads på
et stykke
papir.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar