mandag den 3. juli 2017

Besked (extended remix)

Jeg elsker dig,
Jylland,
dit rene gevær
og din summende
fryser,
din summende,
rummelige
fryser
og fluerne
ovre ved ruden,
der spræller,
mens radioen
kører
i tomgang,
de bøjede
dåser
og buddingen
ovre på bordet
og gangen,
den summende
gang
og din tænksomme
tøven
i skellet,
dit rene
gevær
og de raslende
blade,
bornholmeren,
nøglen,
bolmholmeren,
gulnede fotos
på væggen
og sukker
i kaffen,
mens radioen
kører
i tomgang,
det summende
køkken,
den stille
og rummelige
stue,
der dufter
af gylle
og kamfer,
min kostbare tid,
og din summende
radio,
de frodige
stauder
langs muren,
det drypper
på gamle
aviser,
på gamle
aviser
fra Tyskland,
og skoene
hober sig op,
jeg vil kramme,
i tomgang,
bornholmeren
gulner
og fryseren
asker
på dugen,
og fluerne
spræller
ved ruden,
jeg skrev,
jeg har lapper
på knæet,
dit gule
gevær,
der er pletter
på hækken
og krummer
på bordet,
jeg skrev,
og jeg
elsker den,
gangen,
min kostbare
tid
og de gamle
aviser,
bornholmeren
summer,
den frodige
radio
i tomgang
i sollyset,
ruderne,
ruder,
der summer
og spræller,
du hader det,
Jylland,
og sweaterne
drypper,
og hækken
er klippet,
og knæene
tikker,
og stauderne
skriver
om gylle
og kamfer,
og fluerne
kører
i tomgang,
og bladene
rasler
og skriver,
du hader det,
Jylland,
som budding
på bordet,
aviserne
drypper,
og stuen
er gemt
under måtten,
geværerne
summer
som bøjede
dåser
fra Tyskland,
bornholmeren
krummer
i kaffen
og spræller
på gamle
aviser,
min kostbare tid
drypper af,
og du mumler
og hoster,
og skoene
hober
sig op
under måtten,
du asker
på stauden,
jeg skriver,
det summer
langs husmuren,
radioen
regner
og fryseren
spræller,
og nøglen
er gemt
under lyset.


***


Original:

Besked

Hej,
kære Jylland,
jeg skriver,
fordi,
jeg var inde
omkring
her i lørdags,
men ingen
var hjemme,
og så
var det underligt
bare at stå der
i gruset
i regnen
og tænke
for meget,
du ved,
som vi altid
har gjort
i familien,
så greb jeg
min pen,
og jeg skrev,
og jeg ved,
at du hader det,
Jylland,
jeg ved,
at du mener,
det bare
er spild af
min kostbare tid,
men jeg
måtte det,
Jylland,
for ser du,
jeg elsker dig,
Jylland,
jeg elsker
din stille
og rummelige
stue,
hvor timerne
tikker afsted
på bornholmeren
henne i hjørnet,
der dufter
af gylle
og kamfer,
og fluerne
spræller
i sollyset
ovre ved ruden,
jeg elsker den,
gangen,
hvor fryseren
summer,
og sweatere
drypper
på gamle
aviser,
og skoene
hober sig op
mellem tasker
og poser
med bøjede
dåser
fra Tyskland,
jeg elsker det,
køkkenet,
hvor verden
tager form
mellem aske
og krummer
og pletter
på dugen,
mens radioen
kører i tomgang,
og stemmerne
blandes
med lyden
af raslende
blade,
jeg elsker dig,
Jylland,
jeg elsker
din mumlen
og hosten
og tænksomme
tøven i skellet,
dit rene gevær,
dine gulnede
fotos
på væggen
og frodige
stauder
langs muren,
jeg elsker dig,
Jylland,
jeg elsker dig
som en forælder,
der er der,
men stivner
hver gang,
jeg vil kramme,
og mener,
at kærlighed
ikke er noget,
man snakker
for højt om,
men viser
med sukker
i kaffen
og budding
på bordet
og lapper
på knæet,
jeg elsker dig,
Jylland,
og hækken
er klippet,
og nøglen
er gemt
under måtten
som før,
og nu holder
jeg kæft.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar